Hipnoza ericksoniana

Terminologie in cadrul hipnozei

Terminologie in cadrul hipnozei

Cum ii numesti pe oamenii care sunt hipnotizati? Care sunt cuvintele care pot fi folosite? Da-mi voie sa-ti explic punctele mele de vedere cu privire la locul si momentul adecvat pentru folosirea unei terminologii diferite, incepand cu cuvantul cel mai des utilizat:

Subiecti

Subiectii sunt persoane folosite in experimentele stiintifice de hipnoza sau care sunt de acord sa devina, din proprie vointa, „subiecti” in experimentele nestiintifice ale altor persoane care au pregatire profesionala minimala (sau uneori nici un fel de pregatire profesionala, chiar).

Am o mare preferinta personala pentru evitarea majoritatii celorlalte utilizari ale cuvantului „subiect” pentru identificarea persoanei care este hipnotizata; cu toate acestea, majoritatea cartilor despre hipnoza se refera de obicei la persoana  care este hipnotizata folosind cuvantul subiect. Acest cuvant poate sa induca o intelegere gresita si chiar sa ii sperie pe unii oameni, deoarece presupune ca persoana aflata in stare de hipnoza devine subiectul sugestiilor hipnotizatorului. Prin urmare, acest cuvant reprezinta in mod eronat hipnoza ca fiind o stare mentala in care cineva cade sub puterea hipnotizatorului si este controlata prin sugestiile care ii pot fi administrate. Ca urmare, multe persoane continua sa se teama si in zilele noastre de hipnoza.

De asemenea in opinia mea personala, utilizarea cuvantului subiect este pe undeva nepotrivita pentru persoana care plateste, dorind sa beneficieze de serviciile hipnozei pentru a putea sa-si atinga un scop. In intregul material al acestor articole, folosesc termenul client, care este mai demn si mai respectuos fata de persoana care urmeaza un tratament de hipnoza. Chiar si in referirile din Charles Tebbetts, am schimbat cuvantul „subiect”, cu exceptia citatelor din unele din cartile sale.

Clienti

Clientii sunt persoane care  (1) doresc sa-si imbunatateasca viata prin utilizarea aplicatiilor nonmedicale ale hipnozei, ori (2) solicita serviciile unui hipnoterapeut profesionist in scopul aplicarii medicale a hipnozei (ca de ex. pentru controlul durerii cu ajutorul hipnozei etc.) cu consintamantul scris al unui medic examinator – dar realizat in cabinetul terapeutului si nu in clinica medicala. Aceasta persoana este clientul hipnoterapeutului si pacientul medicului. Prin aceasta definitie se considera ca acest hipnoterapeut nu este autorizat nici sa-l trateze si nici sa diagnosticheze afectiunile fizice sau mentale.

Charles Tebbetts se straduia si el sa foloseasca mai frecvent cuvantul client in ultimii ani de viata, fapt evidentiat de frecventa utilizare a acestui cuvant in cartea sa Miracole la cerere.

Pacienti

Pacientii care urmeaza o terapie prin hipnoza sunt persoane care (1) urmeaza aplicatiile medicale ale hipnozei in cadrul unui spital sau al unei clinici medicale, aceste aplicatii medicale ale hipnozei fiind facilitate de un specialist sau de catre un hipnoterapeut sub supraveghere medicala; (2) pacientii unei cliniti stomatologice care sunt hipnotizati fie de catre medicul stomatolog, fie de catre un hipnoterapeut din cadrul respectivei clinici; ori (3) pacientul unui alt gen de specialist autorizat pentru ingrijirea sanatatii, indreptatit sa foloseasca hipnoza ca parte a tratamentului medical pe care il administreaza.

Participanti

Participantii sunt persoanele care urmeaza aplicatiile non-medicale ale hipnozei, in cadrul unui grup, ca de ex. atunci cand lucrez cu un grup de oameni de afaceri pentru managementul stresului; pentru persoanele care sunt hipnotizate de studentii care se pregatesc sa devina hipnotizatori profesionisti; sau pentru voluntarii experimentelor de hipnoza pe scene.

Ormond McGill se referea la voluntarii pentru prezentarile sale de hipnotism pe scena, numindu-i „comitetul” sau. Si eu agreez aceasta titulatura pentru voluntarii pentru scena, deoarece mi se pare respectuos.

Retine ca atunci cand stapanesti arta hipnozei, lucrezi cu oameni adevarati; si daca ii tratezi cu respect, iti maresti probabilitatea de a avea succes in demersurile tale.

Credinta si hipnoza sunt strans legate

In anul 1983, Charles Tebbetts mi-a dat un rezumat al cartii sale cu acest titlu in prima seara cand am sustinut cursul lui la Edmonds. Dupa ani, mi-a cerut sa multiplic si sa le ofer, fara a-l redacta cumva, exact acelasi material propriilor mei studenti.

Materialul acestei subsectiuni din capitolul de fata este retiparit exact asa cum a fost scris de catre Charles Tebbetts si, din respect fata de profesorul meu, nimic nu a fost schimbat.

Credinta

Credinta joaca un rol foarte important in hipnoza, dar si in domeniul medicinii.

Credinta subconstienta este cel mai eficient factor pentru o viata incununata de succes. Ea determina toate tiparele comportamentale. Cu toate acestea, sistemele de credinte sunt impuse mintilor noastre neavizate in timpul copilariei, inainte ca factorii nostri critici sa fie suficient de bine dezvoltati pentru a respinge ideile nocive pe care trebuie apoi sa le respingem intr-o perioada ulterioara din viata noastra.

Credintele subconstiente hotarasc daca avem succes sau esuam, daca suntem fericiti sau nefericiti, bolnavi sau sanatosi, precum si daca vom muri sau vom trai.

Increderea in sine inseamna credinta in tine insuti.

Increderea nu inseamna competenta. Majoritatea oamenilor le lipseste competenta in numeroase domenii, cum ar fi de ex. abilitatea de a alerga pe o distanta data intr-un timp palmares de a ridica o greutate considerabila sau de a castiga la un campionat de patinaj artistic – dar oamenii acestia au, totusi, incredere in ei insisi. Stiu ca prin exercitii pot sa invete sa exceleze in orice domeniu pe care l-ar alege.

Cand subconstientul este convins, incepe sa actioneze. In calitate de hipnoterapeuti, rolul nostru este sa convingem mintea subconstienta. In timp ce o persoana se afla sub efectul hipnozei, cu cat constientul se retrage mai mult, cu atat mai accesibil devine subconstientul – insa constienta nu dispare complet la nici un nivel.

Hipnoza este o superconcentrare a mintii pe o singura idee, exluzand complet toate celelalte ganduri.

Hipnoza poate fi denumita mono-ideism, datorita faptului ca starea de constienta isi incetineste intr-un mod agreabil functionarea, concentrandu-se asupra unui subiect unic.

Cele 3 principii psihologice ale sugestiei

1)      Legea concentrarii atentiei: nu exista actiune fara stimul. Cata vreme persoana se afla sub efectul hipnozei, se concentreaza asupra unei unice idei excluzand toate celelalte ganduri, a.i. daca i se spune ca bratul ii este atat de rigid incat nu se poate indoi si nu se permite nici unui alt gand sa inhibe aceasta idee, bratul nu se va indoi pentru ca nu exista nici un stimul in acest sens.

2)      Legea actiunii inverse: aceasta lege este ilustrata de sugestia: „Cu cat incerci mai mult sa indoi bratul, cu atat el devine mai rigid” – si trebuie sa fie utilizata in cadrul tuturor testelor pentru a-i dovedi clientului ca este hipnotizat.

3)      Legea efectului dominant: o emotie mai puternica va infrange intotdeauna o emotie mai slaba. Atasamentul emotional fata de o sugestie face ca aceasta sa fie mai eficienta. In cazul unui conflict intre constient si subconstient, de obicei invinge subconstientul.

Formula hipnotica: componentele hipnozei

Mentorul meu a prezentat credinta ca pe una dintre cele cateva componente ale hipnozei.

Exista si alte componente vitale sau asa cum le mai numesc eu, ingrediente ale hipnozei. Printre acestea se numara, in afara credintei, imaginatia, convingerea si asteptarea.

Aceste ingrediente pot fie sa inhibe, fie sa asigure starea hipnotica, in functie de efectul lor pozitiv sau negativ asupra clientului care se pregateste pentru hipnoza. De asemenea, influenteaza rezultatul unei serii de sedinte de hipnoza, indiferent daca scopul este motivatia, controlul obiceiurilor sau oricare alt scop care are legatura cu dezvoltarea personala.

Charles Tebbetts examina toate aceste 4 ingrediente in diferite etape ale predarii cursului, chiar daca, in mod normal, nu pe toate in acelasi timp. Si studentii mei au constatat ca o cunoastere practica a acestor ingrediente vitale devine foarte importanta pentru stapanirea artei hipnozei. In termeni simpli, eu o numesc Forluma hipnotica. Pentru intelegerea modului de functionare a subconstientului, formula hipnotica are o importanta fundamentala.

Imaginatia

Imaginatia amplifica abilitatea persoanei de a fi hipnotizata, mai ales din moment ce imaginatia este tocmai limbajul subconstientului – fapt dovedit de modul in care noi toti putem raspunde la ceva ce nu este real, pur si simplu pentru ca ne imaginam lucrul respectiv. Voi discuta mai mult pe acest mai tarziu, aratand in ce fel investind nu mai mult de cateva minute in plus inainte de a hipnotiza pe cineva, il poti ajuta sa inteleaga si sa cantareasca rolul imaginatiei in procesul hipnotic si anume faptul ca este vorba despre „puterea holografica” a mintii.

Daca o persoana isi poate imagina cu usurinta ca este hipnotizata, ii va fi cu mult mai usor sa intre in starea de hipnoza. Pe de alta parte, daca cineva isi imagineaza ca se opune, ghici ce este posibil sa se intample! Cu alte cuvinte, oamenii care nu se pot imagina pe ei insisi ca fiind hipnotizati de o alta persoana, de obicei se opun procesului hipnotic.

Credinta

Indiferent ce crede o anumita persoana ca se va petrece, acel lucru se va si petrece, in masura in care actiunile sale au ceva in comun cu credinta respectiva.

Daca cineva crede ca vei avea succes in a-l hipnotiza, probabilitatea ta de succes creste foarte mult. Pe de alta parte, oricine crede ca nu poate sa fie hipnotizat – sau crede ca nu poti sa-i facilitezi cu succes hipnotizarea – mai mult ca sigur se va opune.

Asteptarea si convingerea

Asteptarea si convingerea sunt gemene.

Este cel mai probabil ca aceia care sunt convinsi ca ii poti hipnotiza sa se astepte sa fie hipnotizati – iar sansele tale de succes sunt astfel mult sporite.

Daca cineva se asteapta sa aiba succes (sau sa esueze) si este absolut convins ca asa va fi, oricare ar fi asteptarea in care crede si pe care si-o imagineaza, este aproape sigur ca acesta va fi rezultatul final sau perceput.

Combinarea ingredientelor hipnozei

Credinta + imaginatie + convingere + asteptare = rezultate. Dupa cum am mentionat anterior in cuprinsul acestui capitol, un bun acronim care te poate ajuta sa tii minte este CICA. (Ordinea nu este importanta, de vreme ce credinta adeseori precede imaginatia sau invers). Hai sa vedem cum se combina aceste ingrediente in cursul unei sedinte de hipnoza.

Cineva care isi imagineaza ca poate intr-adevar sa fie hipnotizat isi influenteaza atat credinta, cat si asteptarea, din cauza a ceea ce se petrece la nivelul imaginatiei sale. Aceleiasi persoane ii va fi cu mult mai usor sa-si imagineze ca reactioneaza la sugestiile facute si, prin urmare, va avea asteptari cu mult mai mari de succes. In lipsa convingerii, este posibil ca persoana respectiva sa reactioneze sau nu. Din momentul in care intervine convingerea, probabilitatea aparitiei unui rezultat uncununat de succes creste foarte mult, cu conditia ca aceasta convingere sa nu se schimbe.

Imaginatia duce la credinta (sau invers) si ambele tind sa duca la asteptari si la convingere, indiferent de dorinta constienta. In plus, acest principiu se aplica si obiceiurilor, la fel ca si starii de hipnoza. De observat ca formula hipnotica poate sa functioneze pe dos pentru sceptic, care este convins ca nu va putea sa fie hipnotizat.

Si-acum, sa examinam care este legatura dintre aceste ingrediente si succesul clientului dupa incheierea sedintei…

Persoanele care isi doresc sa aiba puterea sa continue sa respecte un regim alimentar, dar isi imagineaza in continuare ca mananca dulciuri, vor ajunge ca in curand sa manance dulciurile pe care si le imagineaza! Fumatorul care doreste sa renunte la fumat va avea in mod inevitabil pofta de tigari atata vreme cat va continua sa isi imagineze ca fumeaza. Mai grav de-atat, daca acest fumator continua sa aiba si fantezii ca va relua fumatul, aproape sigur va sfarsi incepand sa fumeze din nou.

In ce fel influenteaza credinta succesul pe termen lung? Daca fumatorul crede cu fermitate ca nu va mai fuma niciodata, poate sa se opuna poftei de fumat, datorita asteptarii; insa aceasta credinta poate sa fie influentata cu foarte mare usurinta de imaginatie. In cazul in care continua sa isi imagineze vechiul prieten din vremurile bune, aceste pofte pot sa persiste chiar si ani de-a randul dupa ce a fumat ultima tigara. La fel, persoanele preocupate de greutatea corporala  care cred ca vor reveni la greutatea pe care o pierd, pot sa sfarseasca cu o greutate corporala mai mare decat inaintea inceperii regimului.

Daca un client care incearca sa puna capat oricarui obicei prost crede ca va reveni la el, credinta tinde sa se manifeste in realitate, chiar inainte sa fie inregistrat succesul initial. Pentru acest motiv, este important sa-l ajuti pe client sa pastreze toate ingredientele formulei hipnotice, pentru a contribui la asigurarea unui succes pe termen lung.

Acei clienti care isi imagineaza si cred in capacitatea lor de a pastra succesul pe termen lung, se asteapta ca succesul sa fie definitiv… Cand clientul combina aceste 3 ingrediente cu convingerea, este cat se poate de probabil ca ai un nou client satisfacut!

Arta hipnozei – prima pagina

Continuarea in articolul urmator


Acest cabinet este avizat de Colegiul Psihologilor din Romania(cod de inregistrare 1 CT 1705).Daca doriti sa va programati, puteti sa sunati la numarul de telefon, care se gaseste, cu un click aici, sau puteti sa completati spatiile libere si sa trimiteti un mesaj

Leave a Reply