Hipnoza ericksoniana

Manual de utilizare a creierului uman

„Stapaneste-ti emotiile si elibereaza-ti adevaratul potential”

O plimbare de aproape un kilometru

Te-ai intrebat vreodata cum se face ca, atunci cand vine momentul sa alerge sau sa inceapa un spectacol, unii atleti sau actori parca prind viata?

Cand Elvis Presley ajungea la locul unui nou concert, dorea ca rulota in care se schimba sa se afle la o distanta de aproape un kilometru de locul in care sustinea concertul. Indiferent in ce stare de spirit se afla cand isi parasea rulota, el se folosea de aceasta distanta ca sa-si induca o stare de incredere si carisma, care era atat de tanbigila, incat oamenii ii simteau prezenta  si incepeau sa-l aclame inainte ca el sa intre in cladirea in care avea sa sustina concertul.

Astazi iti voi dezvalui secretele artei de a-ti stapani emotiile si iti voi arata o serie de exercitii care iti vor permite sa scoti la iveala acea parte increzatoare si carismatica din tine in orice situatie. Vei invata cum sa-ti construiesti orice stare emotionala si sa simti ceea ce vrei sa simti in orice moment. Mai mult, la final, iti voi impartasi o metoda care m-a ajutat sa-mi schimb viata cand m-am hotarat pentru prima data sa devin stapanul meu si, implicit, al propriei vieti.

Pentru a ne stapani emotiile, trebuie mai intai sa intelegem care sunt acestea si ce functii au…

Ce este o stare emotionala

Ti s-a intamplat vreodata sa fii martorul unui eveniment alaturi de alta persoana si sa aflii mai tarziu ca aceasta avea o alta viziune asupra celor intamplate decat tine? Cum este posibil acest lucru, din moment ce amandoi v-ati aflat in acelasi loc, in acelasi timp?

Sa luam, de ex., frica de inaltime: unii oameni n-ar urca in ruptul capului nici macar o scara, in timp ce altii escaladeaza munti inalti si se arunca din avion de la o inaltime de peste 9000 de metri.

Diferenta dintre cele 2 cazuri consta in starea emotionala prin care trece fiecare la momentul respectiv. Dragostea, mania, increderea, teama, apatia si curiozitatea sunt stari emotionale. Intram si iesim din astfel de stari in mod constant pe tot parcursul unei zile si fiecare dintre ele are un caracter individual si unic, la fel ca propria noastra amprenta.

Starea emotionala poate fi definita ca „totalitatea proceselor neurologice prin care trece o persoana la un moment dat”. O definitie mai simpla ar fi aceea ca starea emotionala este dispozitia sufleteasca pe care o ai la un moment dat.

Cu totii am trecut prin stari mai putin placute precum depresie, furie sau teama. De asemenea, toti am trecut prin stari placute precum incredere, optimism bucurie sau hotarare.

Acest lucru este important deoarece: „Orice comportament uman este rezultatul unei stari emotionale”.

Orice lucru extraordinat pe care l-ai facut sau la care ai fost martor este rezultatul unei stari emotionale pe care ai avut-o la momentul respectiv.

Astazi vei invata cum sa-ti programezi mintea pentru a trai mai multe dintre starile pe care vrei sa le traiesti in orice situatie doresti sa ti se intample!

De unde provin sentimentele?

La prima vedere, s-ar parea ca ceea ce simtim la un moment dat este rezultatul unor evenimente petrecute in afara noastra. In lumea exterioara se petrece un eveniment, iar noi reactionam la el schimbandu-ne starile emotionale in mod automat. De ex., imagineaza-ti o persoana care iti place. Acum, inchipuie-ti ca acea persoana tocmai a intrat in camera si se afla in spatele tau. Daca esti ca majoritatea oamenilor, starea ta emotionala tocmai s-a schimbat!

De fapt, multi dintre noi suntem constienti de felul in care se nasc sentimentele de la un moment la altul. In realitate, in interiorul nostru, in intervalul dintre producerea evenimentului si reactia noastra la el, are loc un fenomen.

Fiziologia

Unul dintre modurile prin care ne influentam starea emotionala este felul in care ne pozitionam corpul. Modificarile de postura, de respiratie, de tensiune musculara sau de expresie ne influenteaza sentimentele si comportamentul. Daca faci schimbari asupra modului in care iti pozitionezi corpul, te vei simti alt om.

De ex., gandeste-te pentru cateva clipe la o situatie in care te-ai simtit agitat: inaintea de a sustine o prezentare, de ex., sau inainte de a pune o intrebare mai dificila unei persoane dragi.

Opreste-te!

Oriunde te-ai afla, adopta o pozitie ferma, trage umerii inapoi, zambeste larg si respira adanc. Apoi incearca sa te gandesti la acea situatie neplacuta fara sa iti schimbi pozitia corpului. Pastreaza pozitia ferma si continua sa zambesti.

Daca ai facut ce ti-am zis, ai observat deja ca ori sentimentele tale cu privire la acea situatie s-au schimbat, ori nu te mai poti gandi la ea in acelasi fel ca pana acum cateva minute.

Tensiunea sau relaxarea musculara, respiratia si postura ne influenteaza starile emotionale. Daca ai corpul incordat, acesta elibereaza anumite substante pe care nu le-ar secreta daca ar fi relaxat. Prin urmare, este evident ca te vei simti altfel si vei avea, implicit, si ganduri diferite.

Reprezentarile interioare

Ne referim la aceste imagini si sunete ca la niste reprezentari interioare, care chiar asta sunt: reprezentari ale realitatii, si nu realitatea insasi.

Reprezentarile tale cu privire la realitate sunt unice: inseamna modul tau personal de a vedea lumea. Ele reprezinta propria ta harta a lumii, dar, la fel ca oricare alta harta, aceasta este incompleta si plina de generalitati, omisiuni si ddistorsiuni.

Acesta este motivul pentru care 2 oameni sunt martori aceluiasi eveniment si, cu toate acestea, il percep in mod diferit. Cum ar spune parintele lingvisticii moderne, contele Alfred Korzybski, „harta nu reprezinta teritoriul”.

Filmele din mintea ta

Din experienta, pot sa iti spun ca toata lumea are capacitatea de a vizualiza. Daca nu ma crezi, raspunde la urmatoarele intrebari:

  1. Cum arata usa ta de la intrare? Ce culoare are? Pe care parte se afla manerul?
  2. Care a fost prima masina pe care ai condus-o? Cum arata? Ce culoare avea?

Pentru a raspunde la aceste intrebari, a trebuit sa-ti folosesti imaginatia si sa faci „poze”. Dar, pentru 99% din oameni, aceste imagini nu vor avea calitate fotografica, iar acesta este un lucru bun. Daca imaginile ar fi fost la fel de realiste precum realitatea insasi, n-ai putea sa faci deosebirea intre ele!

In mod similar, cu totii avem capacitatea de a vorbi cu noi insine si de a scoate sunete in imaginatia noastra. Uneori, aceasta abilitate ne poate inalta sufleteste. De ex., gandeste-te la un cantec care iti place sau la piesa ta preferata. Gandeste-te la sunetul scos de valurile oceanului sau adu-ti aminte cum suna vocea unei persoane pe care o iubesti atunci cand te lauda sincer.

Pe de alta parte, ai avut vreodata o discutie aprinsa cu cineva, ca, mai apoi, cateva ore mai tarziu, sa continui sa-ti derulezi in minte toate lucrurile urate pe care acea persoana ti le-a spus si care te-au facut sa te simti oribil?

Hai sa facem un experiment…

Imagineaza-ti ca ai fost invitat la o petrecere. Imagineaza-ti ca stai retras in bucatarie. Nu exista nici o persoana cunoscuta in jurul tau, iar in fundal rasuna asurzitor o melodie care nu-ti place deloc.

Pe o scara de la 1 la 10, cat de mult iti doresti sa te duci la acea petrecere?

Acum, inchipuie-ti ca esti calm, linistit si inconjurat de oameni placuti, care sunt interesati cu adevarat sa-si petreaca timpul in compania ta. In fundal, se aude exact cat trebuie melodia ta preferata.

Pe o scara de la 1 la 10, cat de mult ti-ai dori sa te duci la acea petrecere acum?

Daca ai simtit macar o mica diferenta intre cele 2 situatii imaginare, atunci iti vei da seama ca, pana la urma, calitatea vietii tale depinde de calitatea reprezentarilor tale interioare. Totusi, multi oameni au mai mult control asupra filmelor pe care se duc sa le vada decat asupra filmelor care se deruleaza in mintea lor. Acest exemplu demonstreaza ca mintea ta te controleaza pe tine, cand de fapt ar trebui sa fie invers.

De curand, am lucrat cu un star rock, ce se temea sa zboare cu avionul. Cand ne-am detasat de situatie si am parcurs seria de imagini si sunete pe care si le crease in minte, a devenit lesne de inteles cum reusea sa-si induca un sentiment de teama atat de puternic in doar cateva secunde.

Nici nu ajungea bine la aeroport, ca se vedea la ghiseul de control gandindu-se ca se va intampla ceva rau. Apoi, isi imagina ca se urca in avion. Cand vedea ca trapa se inchide, se gandea ca nu mai poate sa iasa din avion. Apoi, avionul decola, cabina se umplea de fum si toti pasagerii incepeau sa tipe in timp ce avionul se prabusea intr-o mare de flacari. Acasa, fiica sa cea mica intreba unde este tatal ei.

Ei bine, nu stiu ce simtiti voi, dar ptr mine este suficient sa vad o singura data acest film horror imaginar ca sa ma inspaimant, iar el si-l derula in minte la nesfarsit. De fiecare data cand il vedea, se simtea mai rau, si cu cat se simtea mai rau, cu atat mai inspaimantator devenea filmul sau imaginar.

In prezent, nu doar ca nu mi-e teama sa zbor cu avionul, ba chiar imi place.

Cand stiu ca trebuie sa zbor cu avionul, ma gandesc la destinatie si la oamenii cu care ma voi intalni si-mi spun ca o sa ma distrez grozav. Apoi, imi imaginez ca stau asezat pe scaun in avion, relaxat: nu suna nici un telefon, am parte de mancare buna, pot sa vad un film bun si, desigur, mai sunt si insotitoarele de zbor!

De indata ce starul rock a invatat sa-si schimbe filmele mentale, a inceput sa se simta mai bine cu privire la zborul cu avionul. Curand, avea sa reuseasca sa se corecteze atat de bine, incat abia astepta sa plece intr-un nou turneu. Morala acestei povestiri este urmatoarea:

Atunci cand vei invata sa schimbi imabinile si sunetele din mintea ta, si tu vei putea sa preiei controlul asupra vietii tale.

O viata noua in 7 zile – Paul Mckenna – Prima pagina

-Continuarea in urmatorul articol-


Acest cabinet este avizat de Colegiul Psihologilor din Romania(cod de inregistrare 1 CT 1705).Daca doriti sa va programati, puteti sa sunati la numarul de telefon, care se gaseste, cu un click aici, sau puteti sa completati spatiile libere si sa trimiteti un mesaj

Leave a Reply