Hipnoza ericksoniana

Extinderea puterilor creatoare

Extinderea puterilor creatoare

„Imaginatia este cea mai puternica insusire. Imagineaza-ti numai lucruri frumoase si folositoare. Esti ceea ce iti imaginezi ca esti.”

Creativitatea incepe cu imaginatia. Vorbim despre imaginatie controlata, disciplinata, canalizata. A-ti imagina inseamna a concepe ceva, a impregna acel ceva in subconstient. Tot ceea ce se imprima in subconstient capata expresia formei si a spatiului, functiei, experientei si eventualiatatii. Daca vrei sa ai succes, trebuie mai intai sa-ti imaginezi ca ai succes. Daca vrei sa fii bogat, trebuie sa-ti imaginezi mai intai ca esti bogat.

Atunci cand lumea spune: „Este imposibil, nu se poate realiza”, o persoana cu imaginatie va spune: „Se poate face”. Imaginatia poate penetra cele mai ascunse colturi ale realitatii si poate scoate la iveala secretele naturii.

Ai incredere in imaginatia ta

Un mare industrias a declarat cum si-a inceput afacerea cu un mic magazin. El spunea: „Obisnuiam sa visez la o mare corporatie, cu filiale in toata tara”. A adaugat ca, sistematic si in mod regulat, si-a imaginat cladiri gigant, birouri, fabrici si magazine, stiind ca alchimia mintii poate urzi invelisul in care vor fi imbracate visurile sale. A prosperat si a inceput sa atraga catre sine, pe baza legii universale a atractiei, idei, persoane, prieteni, bani si tot ceea ce era necesar pentru dezvoltarea ideilor sale.

Acest om si-a folosit cu adevarat imaginatia si a trait cu aceste tipare mentale pana cand imaginatia le-a imbracat in forma dorita. A concluzionat: „Este la fel de usor sa-ti imaginezi ca ai succes, cum este sa-ti imaginezi un esec, dar este mult mai interesant”.

Orice ti-ai imagina, poti pune in practica. Iti impregnezi subconstientul cu imaginea acelei idei, idealul. Sufletul, spuneau anticii, poate vedea lucruri invizibile in mintea ta. Unde este invetia? Unde este noul rol? Unde este acum acea noua inventie a ta? In mintea ta. Are forma, aspect si substanta intr-o alta dimensiune a mintii. Sa crezi ca o ai acum si o vei primi.

Imaginatia – samburele actiunii

Un alt exemplu despre imaginatia unui om care a dat nastere uneia dintre cele mai de succes afaceri este acela al lui Howard Schultz, „omul Starbucks”. Este nevoie de o persoana cu viziune, curaj si incredere nestirbita pentru a face sa reuseasca un nou concept.

Schultz a fost angajat sa se ocupe de segmentul de vanzari si marketing al companiei Starbucks, pe atunci un mic distribuitor de cafea, care avea cateva mici magazine in Seattle. Avea 29 de ani si era proaspat casatorit. El si sotia sa si-au parasit casa din New York City ca sa accepte aceasta noua slujba.

Dupa aproape un an, Schultz a facut o vizita comerciala in Italia. In timp ce hoinarea prin Milano, a observat cat de importanta era cafeaua in cultura italiana. In mod obisnuit, ziua de munca incepea acolo cu o ceasca de cafea, la o cafenea. Dupa serviciu, prietenii si colegii se intalneau din nou la cafenea, inainte de a merge spre casele lor. Acesta era centrul vietii sociale italiene. Scultz a vizualizat cafenelele asa cum erau si le-a introdus in America. Acest lucru nu mai fusese facut niciodata. Dar el credea ca poate functiona, datorita calitatii cafelei Starbucks.

Scultz si-a imaginat sute de cafenele Starbucks pe tot teritoriul Statelor Unite ale Americii. Cafenele unde oamenii de afaceri s-ar opri in drum spre serviciu sau unde ar putea veni dupa serviciu, ca sa se relaxeze. Cumparatorii s-ar opri pentru o cafea rapida. Tinerii si-ar da intalnire la o cafea, mai degraba decat la un cocteil. Familiile ar putea veni la o cafea inainte sau dupa vizionarea unui film la cinema.

Aceasta a devenit obsesia lui Schultz. Era hotarat sa construiasca un lant national de cafenele, bazat pe modelul cafenelelor italiene, dar proprietarii companiei Starbucks erau reticenti. Ei erau implicati in vanzarea cafelei boabe, restaurantelor pe care le detineau fiind doar o parte a activitatilor desfasurate.

Ca sa-si implementeze idealul, Schultz a parasit Starbucks si a pus bazele unei companii noi. In 1986, a deschis prima cafenea, in Seattle. A fost un succes imediat. Curand Scultz a mai deschis o cafenea in Seattle si una in Vancouver. In anul urmator, a cumparat compania Starbucks Coffee si i-a adoptat numele pentru afacerea sa. Pnala la finalul secolului, Starbucks a devenit o parte a culturii americane si s-a extins in multe tari, in toata lumea.

Richard D., un om de afaceri din Los Angeles, a suferit pierderi financiare majore. A cerut indrumare pentru pasii pe care ii avea de urmat, pentru refacerea vietii. Era guvernat de un sentiment coplesitor ca ar trebui sa mearga in desert. In timp ce medita la acest lucru, i-a venit o idee. I-a impartasit ideea unei vechi cunostinte, care conducea afacere imobiliara de succes in Los Angeles. I-a spus despre imensul potential pe care l-a intrezarit in desert. A vazut cu ochii mintii oameni care paraseau Los Angeles-ul si estul Statelor Unite ale Americii, pentru a veni sa locuiasca in desert. Cu ochii mintii, i-a vazut construindu-si case, spitale, scoli. Prietenul sau l-a angajat in vanzari, ca sa promoveze dezvoltarea imobiliara a acelui desert. Succesul i-a adus pozitia de partener in firma si astazi este multimilionar in domeniul afacerilor imobiliare.

Crede si vei primi

In subconstientul tau exista o inteligenta si o intelepciune care iti vin in ajutor in cazuri de urgenta, cand sunt direct solicitate. Sunt multe, multe asemenea situatii in care oamenii de stiinta, de ex., au primit raspunsuri la rugaciunile lor, atunci cand nu puteau primi pe alta cale raspunsul dorit.

Nicola Tesla, un fizician de exceptie, care a adus la lumina cele mai uimitoare inovatii, spunea ca atunci cand ideea unei inventii ii venea in minte, o dezvolta in minte, stiind faptul ca subconstientul va reconstrui si dezvalui mintii sale toate detaliile necesare ca sa pune in practica acea idee. Analizand atent orice posibila imbunatatire, nu pierdea timp corectand defecte si era in stare sa-i dea tehnicianului produsul in forma optima. El spunea ca „invariabil, aparentele mele functioneaza asa cum mi-am inchipuit. In 20 de ani, nu a existat nici macar o singura exceptie”. Subconstientul i-a dat toate raspunsurile la inventiile sale.

Platon credea ca totul exista in idei sau imagini gandite in minte, inainte de a primi o realizare exterioara. Exista idei false si idei reale, un mod corect si unul gresit de a gandi. O idee falsa sau eronata se poate manifesta ca o boala in corp. Ideea lui Robert Fulton s-a manifestat sub forma unei barci cu aburi, cea a lui Samuel Morse, sub forma telegrafului.

Sunt rodul imaginatiei ceea ce azi numim televiziune, radio, radar, avioane cu reactie si toate celelalte inventii moderne. Imaginatia ta este o trezorerie infinita, care elibereaza din subconstientul tau bijuterii muzicale, de arta, poezie si inventica. Te poti uita la niste ruine antice, la un templu vechi sau la o piramida, si poti reconstrui amintirile unui trecut aous. In ruinele unei biserici vechi poti vedea un oras contemporan, resuscitat la gloria si frumusetea de odinioara.

Ganditi-va un moment la un arhitect talentat, a iesit din comun. El construieste in minte un oras frumos, minunat pentru cetateni, dotat cu piscine, acvariu, centre de recreere, parcuri etc. Poate construi in mintea sa cel mai frumos palat vazut vreodata de ochiul uman. El poate vizualiza cladirile in totalitatea lor, complet finisate inainte de ale preda planurile catre constructori. Bogatiile sale interioare au creat bogatii vizibile pentru sine si pentru nenumarati altii.

Esti arhitectul propriului tau viitor. Te poti uita la o ghinda si, cu ochiul imaginatiei, sa construiesti o padure magnifica, plina de rauri, izvoare si parauri. Poti popula padurea cu nenumarate forme de viata, mai mult, poti agata un curcubeu de fiecare nor. Te poti uita la un desert si il poti revitaliza ca pe un trandafir. Oamenii dotati cu intuitie si imaginatie pot gasi apa in desert, pot crea orase acolo unde altii nu au vazut decat nisip si salbaticie.

Imaginatia dezvolta creativitatea

Mario A. era un tanar chimist, care lucra pentru o companie ce incearca sa fabrice un anumit colorant, dar a esuat. Atunci cand a fost angajat, i s-a dat aceasta misiune. A ignorat istoria esecurilor acelui colorant si a reusit sa-i gaseasca reteta corecta fara nici un fel de dificultate.

Superiorii sai au fost uimiti si au vrut sa-i cunoasca secretul. Raspunsul sau a fost ca si-a imaginat ca avea raspunsul. Presat de catre superiori, a spus ca a putu vedea cu claritate literele R-A-S-P-U-N-S, pictate cu rosu in mintea lui; atunci a creat un vaccum sub litere, stiind ca, daca isi imagineaza formula chimica sub litere, subconstientul ar completa-o. In a 3-a noapte, a avut un vis in care formula si tehnica de realizare a amestecului i-au fost prezentate cu claritate. Acest lucru a dat nastere unei uimitoare promovari intr-o functie administrativa acestui tanar chimist.

Fii increzator pana la final, increzator in fiecare pas al drumului, insistent pana la final, stiind in sinea ta ca sfarsitul este sigur, pentru ca l-ai vazut. Vazand si simtind deznodamantul, ai descoperit mijloacele de a-l realiza.

Dezvolta-ti puterea imaginatiei

Creativitatea nu este arbitrul exclusiv al artistilor, inventatorilor sau antreprenorilor. Toti avem aceasta putere in noi. Tot ceea ce trebuie sa facem este sa o dezvoltam si sa o aducem la suprafata. Iata cateva sugestii, care te pot ajuta sa indeplinesti acest lucru:

  1. Imagineaza-te facand ceea ce iti place sa faci si implica-te in actiune, si in slujba si cariera ta se vor intampla minuni.
  2. Imagineaza-te la nivel mintal perfect si complet, bucurandu-te de succes in cariera ta, traind intr-o casa superba, cu o familie vesela, plina de voie buna. Persevereaza in aceasta imagine mentala si bucura-te de rezultatele ei miraculoase.
  3. Imagineaza-ti ca aportul tau la telurile departamentului sau companiei va fi recunoscut de conducere si iamgineaza-ti ca esti felicitat pentru acest succes.
  4. Daca iti concentrezi mintea asupra unor situatii legate de serviciu, atunci cand esti departe de serviciu, solutiile vor aparea adesea complete, fara nici cel mai mic efort.
  5. Vizualizeaza mintal pasii pe care trebuie sa-i faci ca sa urci pe o scara ierarhica sau ca sa dezvolti afacerea pe care vrei sa o initiezi

Edward Harriman si-a imaginat o cale ferata, care sa traverseze America. Cu ajutorul creionului si al hartiei, a trasat linii imaginare de-a lungul continentului. Imaginea pe care o avea in minte a fost sustinuta de incredere si speranta. A revolutionat industria si comertul si a pus milioane de oameni la munca dand nastere unor averi imense pentru sine si pentru altii.

Imagineaza-ti realitatea dorintei tale acum si traieste acest rol in imaginatie. Actiunea ta interioara trebuie sa corespunda cu actiunea pe care ai efectua-o fizic, dupa realizarea dorintei.

Niciodata sa nu incetezi sa fii creativ

Nu lasa frica sau refuzul sa te impiedice sa faci sugestii creative. Gary F. a sustinut ideea ca putea creste productivitatea muncii, printr-o simpla schimbare de metodologie. Ar fi trebuit sa-i spuna sefului sau? Ultima data cand a facut o sugestie, supervizorul sau o respinsese. I-a spus ca nu poate functiona. Nu i-a dat sansa sa o explice. De ce sa se oboseasca acum?

Este usor sa cedezi in fata descurajarii, dar numai daca aduci mereu idei noi iti vei stimula capabilitatile creative. Inovatia trebuie sustinuta prin continuitate. Oamenii tind sa se autocenzureze, ingrijorati de felul in care altii vor primi ideile lor. Autocenzura este cu mult mai rea decat critica altora, pentru ca se strecoara in subconstient si te face sa te simti nepotrivit. Cu siguranta, vei face greseli; vei face sugestii care nu functioneaza, seful sau colegii ar putea chiar sa te ridiculizeze. Nu lasa aceste lucruri sa te opreasca! Einstein, Edison, Whitney si Watt au fost cu totii ridiculizati de multe ori. Lasa acele idei creative sa curga.

Stimularea creativitatii

Exista multe metode pentru dezvoltarea creativitatii. Incepe prin a studia metodele deja existente, apoi intreaba-te cum pot fi imbunatatite si foloseste-ti imaginatia ca sa gasesti metode pentru asta. Iata cateva abordari precise ca sa-ti stimulezi puterile creatoare:

Observatia

Nu trebuie sa visezi idei pentru a fi creativ. Prin observarea lucrurilor care te inconjoara si aplicarea a ceea ce ai invatat in alte situatii esti creativ si total inovator. Stan L., manager al companiei Hooper Steel, din Las Vegas, a observat ca tot mai multe statii de carburanti devin „unidirectionale” si nu mai pun la dispozitie servicii cum ar fi schimbul de ulei sau comercializarea lubrifiantilor, acest neajuns fiind suplinit de o retea de statii de vanzare a lubrifiantilor. Stan folosea una dintre aceste statii pentru masina sa si era multumit de executia rapida si calitatea foarte buna a muncii. Multi ani la rand, Stan si-a trimis camioanele la departamentul de service al dealerului de unde le cumparase, pentru schimbul periodic de ulei. Acest lucru presupunea trimiterea a 2 oameni pentru a duce camionul la dealer (unul pentru a-al aduce pe celalalt la sedio cu o alta masina), lasarea camionului la dealer pentru intreaga zi si reintoarcerea pentru ridicarea camionului – din nou prin folosirea timpului a 2 persoane. „De ce sa nu folosesc o statie de schimbare rapida a uleiului pentru camioanele noastre?” s-a gandit stan. Rezultatul: prin trimiterea unei singure persoane la o astfel de statie de el si dupa o asteptare de jumatate de ora, timp in care camionul era verificat, Stan a economisit pentru compania lui aproximativ 1600 de dolari pe luna, insemnand service rapid la costuri mai mici si mai putin timp pierdut. In plus, a obtinut folosirea camionului pentru cea mai mare parte a zilei.

Modificarea.

Poti verifica un produs sau un concept deja existent ca sa creezi ceva diferit? Fondatorii companiei „Think Big” modificau produse standard, fabricand variante marite ale acestora. Facsimilele gigant ale produselor populare, pornind de la creioane si agende de telefon pana la animale si mobila, au creat noi piete in publicitate, decoratiuni si noutati.

Inlocuirea

Adesea, ineficientele pot fi depasite, si problemele pot fi rezolvate prin folosirea tehnologiilor noi. Dar sunt multe situatii in care imaginatia poate corecta situatii mult mai usor si mai eficient. Darlene A., sef de birou la compania Mass. Mailers, avea dificultati in a implica personalul in activitati de rutina – introducerea brosurilor sau a mostrelor in plicuri. Activitatea era de asa natura incat echipamentele standard automate nu o puteau face. Aceasta activitate presupunea nu numai un cost ridicat, ci si temerea ca muncitorii nu vor fi acolo cand va fi nevoie de ei. Ea s-a gandit ca, desi un angajat obisnuit ar fi considerat aceasta ocupatie plictisitoare, poate ca ar fi fost o buna oportunitatea pentru o persoana suficient de motivata sa preia noua responsabilitate. A contactat un grup de lucratori la domiciliu, format din personal motivat, a discutat cu muncitorii si a aranjat ca unele dintre aceste femei si unii dintre acesti barbati sa incerce aceasta activitate. Aceasta noua abordare i-a permis sa angajeze muncitori carora le placea aceasta munca si care au devenit angajati stabili si de valoare.

Eliminarea

Unele dintre cele mai mari consumatoare de timp si de costuri suplimentare sunt muncile de birou inutile. Pe masura ce o companie se dezvolta, tendinta spre birocratie si celelalte fenomene care ii incuba pot constitui o piedica in calea productivitatii. Sunt oare toate aceste formalitati necesare?

Gil W. era nervoasa. Compania sa adaugase inca un formular care trebuia completat de oamenii de vanzari. Cum ar fi putut sa vanda daca avea de facut atatea hartoage? Atunci cand s-a plans directoarei de vanzari, ea a ridicat din umeri si a spus ca era nevoie „sus” de aceasta informatie. Gil a luat toate formularele pe care trebuia sa le completeze, le-a pus unul langa celalalt si a analizat informatia pe care o implicau. Era evident ca aceleasi informatii erau cerute de mai multe ori. In loc sa devina dependenta de ele, Gil a pus la punct un nou formular care putea furniza informatii necesare managementului si era usor de completat. Acest lucru nu numai ca a facut munca omului de vanzari mai usoara, dar a scutit compania de mult timp si bani irositi. Un beneficiu in plus: compania a inceput o analiza a tuturor formularelor, care a dus la eliminarea multora care erau depasite sau nu mai erau necesare.

Adaptarea

A fi creativ nu se limiteaza doar la a veni cu idei complet originale. Oamenii creativi adesea adapteaza ceea ce a functionat pentru altii – nu neaparat in situatii similare – ca sa rezolve o problema cu care se confrunta.

Compania North Jersey Limousine Service asigura transportul rutier din diferitele orase ale statului New Jersey catre marile aeroporturi din zona metropolitana New York. O plangere constanta, venita din partea clientilor, era legata de timpul de asteptare mare atunci cand sunau pentru o rezervare. De fiecare data, trebuiau sa dea numele, adresa, numarul de telefon, numarul cartii de credit si alte informatii. Unul dintre oficialii companiei era un client frecvent al casei de comenzi prin posta. El a observat ca, dupa prima comanda, nu i s-au mai cerut niciodata informatii, inafara de cele legate de produsele comandate. A aflat ca au o baza de date computerizata, in care erau plasate toate informatiile legate de clienti si, atunci cand clientii sunau, erau identificati dupa numarul de telefon, si fisa lor era afisata imediat pe ecranul computerului. Aplicand acest sistem la North Jersey Limo, au scurtat timpul petrecut pentru preluarea unei comenzi, de la mai mult de 3 minute la numai 25 de secunde.

Acestea sunt numai cateva metode prin care canalele creativitatii pot fi stimulate. Folosindu-ti imaginatia, prin extinderea orizonturilor, prin renuntarea la abordarea conventionala a problemelor, poti deveni mai inventiv, poti rezolva probleme dificile, poti initia si implementa concepte noi, interesante. Acest lucru nu numai ca va folosi companiei tale, ci iti va da un sentiment de implinire atunci cand iti vei vedea ideile puse in practica.

Din nefericire, aceste canale creative care curg atat de usor daca sunt cultivate sunt astupate de multi oameni – din copilarie – din cauza analizei exagerate si a conformismului profesorilor, parintilor si, incele din urma, al sefilor. Adesea creativitatea este blocata de gandirea nepermisiva. „Opreste-te! Este impotriva regulilor companiei. Noi nu procedam niciodata astfel.” In loc sa cauti motive ca sa nu pui in aplicare idei noi, priveste cu mintea deschisa aceste idei. Lasa mintea sa gandeasca liber. Exploreaza mai mult ideile. Extinde-ti gandirea dincolo de ceea ce este evident.

Nu fiecare idee va functiona si nu fiecare idee merita urmata. Totusi, doar gandindu-te la ea si vorbind cu altii despre ea, ii poti explora viabilitatea. Daca trebuie respinsa, vezi care sunt motivele. Nu fi dezamagit. Adesea, o idee, indiferent de cat de buna ar parea, nu corespunde unei aplicatii anume sa nu este potrivita la acel moment. Asta nu inseamna ca nu e buna. Nu trebuie interpretata ca un afront personal. Ideea a fost respinsa, nu tu!

Creativitatea iti poate revitaliza afacerea

Sunt nenumarate exemple de companii care se aflau la limita esecului si care nu au fost numai salvate, dar au mers mai departe datorita gandirii creative si a conducatorilor lor.

Timp de mai bine de 40 de ani, Pitney Bowes a controlat complet piata posta.a Aproape jumatate din corespondenta Statelor Unite ale Americii a trecut prin masinile companiei. Toate acestea au luat sfarsit atunci cand monopolul companiei U.S. Postal Service a luat sfarsit. Competitorii cu idei inovatoare au preluat si au decimat cota de piata pe care o avea Pitney Bowers.

Din fericire, Fred Allen, unul dintre lideri, a ajuns in pozitia de presedinte al consiliului de administratie si a vazut compania Pitney Bowes intr-o lumina mai larga. El a formulat ideea ca P.B. nu trebuia sa se considere doar o companie postala, ci si o companie care punea la dispozitie tehnologie pentru serviciile de mesagerie in general. Allen stia ca este epoca aparatelor fax si a copiatoarelor, produse care ar putea profita de experienta companiei si de reputatia ei in vanzari si service. Aceasta noua viziune a functionat si, pana la finele anilor 80`, jumatate dintre veniturile companiei au provenit din produse introduse cu 3 ani inainte sau mai putin. Implementarea viziunii creatoare a lui Fred Allen a avut ca rezultat dezvoltarea unei noi strategii de marketing, precum si a unui portofoliu de produse de birou, solicitate de noul model de afaceri.

Alte companii mari au ramas mari printr-o reevaluare, o noua previzionare, realiniere si redirectionare a strategiilor de marketing. Lantul de magazine de bacanie Kroger si-a restructurat intregul sistem de functionare ca sa dea nastere supermarketurilor, avand ca rezultat depasirea celorlalti competitori. Abbott, gigantul farmaceutic, si-a invins concurenta din domeniul farmaceutic concentrandu-se pe produsele de diagnosticare si nutritie pentru spitale.

Ca sa obtina succesul, aceste afaceri au avut adesea de depasit opunerea directorilor si a altor persoane din conducere. Fred Allen nu si-a pierdut niciodata speranta. A avut incredere ca imaginatia, creativitatea si insistenta in implementarea conceptelor sale vor aduce rezultate miraculoase.

Atunci cand ai dubii, adu-ti aminte de realizarile unor lideri ca Fred Allen. Fa loc acum in mintea ta imaginilor mentale, ideilor si gandurilor care vindeca, binecuvanteaza, inspira si te intaresc. Este adevarat ca devii ceea ce iti imaginezi ca esti. Imaginatia sustinuta este suficienta ca sa-ti refaci lumea. Ai incredere ca legile mintii tale iti vor aduce binele si vei experimenta toate binecuvantarile si bogatiile vietii.


Acest cabinet este avizat de Colegiul Psihologilor din Romania(cod de inregistrare 1 CT 1705).Daca doriti sa va programati, puteti sa sunati la numarul de telefon, care se gaseste, cu un click aici, sau puteti sa completati spatiile libere si sa trimiteti un mesaj

Leave a Reply